Sanktioner angående Ryssland och Belarus

Av | 24 mars, 2022

Rysslands agerande mot Ukraina, samt Belarus inblandning i detta, är något som Svenska Marsvinsföreningen vill ta avstånd ifrån. Därför har beslut tagits om marsvinsrelaterade sanktioner.

Svenska Marsvinsföreningen (SMF) har som så många andra föreningar tagit ståndpunkt mot Rysslands (RU) och med automatik även Belarus (BY) aggression mot Ukraina. Vi ser det viktigt att alla våra medlemmar följer föreningen i frågan men önskar någon medlem att agera mot föreningen erbjuds denna medlem att lämna föreningen och få sin medlemsavgift återbetalad.

Föreningens ståndpunkt mot Ryssland och Belarus innebär tills vidare:

Gällande utställning och bedömning:
• Inga domare från RU eller BY tillåts att döma vid SMFs utställningar.
• Inga av SMF utbildade och godkända domare tillåts döma i RU eller BY.
• Inga av SMFs medlemmar tillåts att ställa ut på utställningar i RU eller BY.
• Inga av SMFs medlemmar tillåts att på någon utställning döma djur ägda av medborgare i RU eller BY.
• Inga av SMFs medlemmar tillåts att ställa ut på utställningar dömda av domare från RU eller BY.

Gällande registreringar:
• Inga djur från RU eller BY (oavsett om de kommer från 3:e land) tillåts att registreras i SMFs stambok.
• Inga kullar födda där minst en förälder kommer från RU eller BY och är oregistrerad i SMF tillåts att registreras i SMFs stambok. Kullar efter redan registrerade djur berörs ej.
• Inga svenska uppfödare tillåts exportera djur som uppenbart kommer att föras vidare till RU eller BY.

Undertecknat SMFs Riksstyrelse och Domarkommitténs styrelse