Hem

SMF på Youtube

Nu finns Svenska Marsvinsföreningen också på Youtube 🙂
Marsvin/Info rubriken har fått några filmer om kloklippning och burstädning inlagda.
Fler filmer är planerat och kommer så småningom.

Har ni förslag på filmer, så hör gärna av er till mig. Jenny

Nu är det dags att välja sin(a) favoritbild(er) 😉
För att rösta besök vår grupp: FB-grupp Svenska Marsvinsföreningen

Jenny/SMF Riks

Annons Orrbyn 31/10

Hej
Nu är annonsen till utställningen i Orrbyn 31/10 online.
Utställningar

Dispens för uppfödarnamnsregistrering

Nu finns det en uppdaterat version av regelverket gällande dispens för uppfödernamnsregistrering under COVID19.
Regelverket hittar ni här: Klick

Tillåtet med utställningar igen

Riks styrelse har beslutat att lokalavdelningarna nu får börja arrangera utställningar igen efter det utställningsstopp som gällt sedan i våras.

För att utställningarna ska bli säkra har ett tillfälligt regelverk för utställningar under covid-19 pandemin tagits fram. Lokalavdelningarna måste när de arrangerar utställningar följa detta regelverk. Det gäller fram till och med 2020-12-31 men om läget kräver det så kommer kravet att följa det tillfälliga regelverket för utställningar att förlängas.

Under tiden det tillfälliga regelverket gäller så ges dispens för när utställningsannons måste publiceras. Senast 4 veckor innan utställning måste utställningsannonsen finnas publicerad på Svenska Marsvinsföreningens hemsida. Tillfälliga regelverket vid Covid19 hittar ni här: Regler och stadgar

Fredrik Griberg

Fototävling september

Hej alla
Nu kör vi igång septembers fototävling.
Alla får delta 😉
Mer information hittar du här: Klick

Ny rubrik-Sjukdomar

Nu finns det rubriken Sjukdomar under fliken Marsvin/Info.
Information kommer fyllas efter hand. Början är information om ringorm.

Resultat webbutställning

Tusen tack till våra domare som ställde upp gratis i denna första webutställning. Med stor säkerhet kommer vi att köra en ny utställning senare i år! Och tusen tack till alla utställare som delade med sig av sina fina bilder.
Alla resultat och domarkommentarer finner ni här (klick)
Bilder av alla placeringar finner ni här (Klick)
Stort grattis till alla vinnare!
Diplom kommer på mail inom den närmaste tiden.
Vi alla längtar så mycket efter nästa live-utställning. Vår RIKS-styrelse kommer att ta beslut inom en överskåddlig framtid. Håll tummarna och ögonen öppna.

Maria Wigenborg & Carina Stjernman / Utställnings kommisarie

Fototävling augusti

Nu är fototävlingen avslutat och vinnaren klart.
Här hittar ni alla vinnare: Klick

Webbutställning: Bedömningen har börjat

Hej alla
Nu kör vi igång med bedömningen av vår första webbutställning.
Katalogen hittar ni här

SM Inställt

SMF Riks ställer in SM på Svealands begäran

De senaste dagarna har lokalavdelningen Svealands styrelse diskuterat och kalkylerat kring om ett arrangemang av SM i Vilsta 2020 är möjligt.Det som vi kommit fram till är att vi tyvärr inte ser någon möjlighet till att arrangera SM 2020.

Skälen som beslutet grundar sig på är:
– Folkhälsomyndigheten har fortfarande kvar restriktionerna på att det inte får vara mer än 50 personer på denna typ av arrangemang. Det finns i nuläget inte heller något som indikerar på att folkhälsomyndigheten skulle släppa på dessa restriktioner inom närmaste tiden.

– Om folkhälsomyndigheten skulle släppa på restriktionerna så är vår bedömning att det inte skulle komma så många deltagare och djur som behövs för att arrangemanget ska gå runt ekonomiskt. Då vi har haft SM flera gånger på samma plats har vi bra koll på vad det kostar att arrangera ett SM i Vilsta.

– Vi kan inte arrangera ett SM där vi redan på förhand vet att vi kommer göra en väldigt stor ekonomisk förlust. Det är inte ett ansvarsfullt hanterande av lokalavdelningens pengar.Hoppas att ni alla har förståelse för att detta var det enda beslut vi kunde fatta utifrån hur förutsättningarna ser ut.

Med Vänlig Hälsning
Svealands Styrelse

SM 2021 arrangeras av Svealand.
Riks Styrelse

Webbutställning och fototävling

Nu ligger annonsen till webbutställningen uppe under utställningskalendarium.
Fototävlingar har nytt kommit till som extra sida under utställningskalendarium. Här hittar ni bilderna av våra fototävlingsvinnare.

Marsvinsmagasin och omröstning

Hej

Nu är det nya marsvinsmagasin online.

Magasinet har flyttat och ni hittar det under medlemssidor.
Medlemssidor

För att kunna logga in behöver ni registrera er först om ni inte redan har gjort det (det är inte samma loggin som till webbanmälan!).

För att registrera dig följ denna länken (ange ditt medlemsnummer som användernamn samt för och efternamn):
Registrera ny medlem

Din registrering blir inom 24 timmar aktiverat. Om inte så hör av dig till mig igen.

Aktuellt har vi också en fototävling igång. Besök gärna vår facebooksida och ta en titt på alla fina bilder. Kanske en eller flera som har förtjänt en tumme upp 😉
FB Svenska Marsvinsföreningen

Önskar er alla en trevlig söndag

Medlemssidor

Nu är testfasen klart och våra medlemssidor är tillgänglig.
Välkommen 🙂

Nordisk Mästerskap 2020 inställt

Postponing Nordic Championship 2020.
It has been decided by the representatives of the participating countries to postpone NM 2020 due to the corona situation. Due to different travel restrictions and infection rates it is not possible for all countries to participate on equal terms.
Instead, the Nordic Championships will be moved to 2021 still in Demark and Finland in 2022 etc.. New date is 24.-26. September 2021 same location.

Nordiska Mästerskap är inställt.
På grund av dom olika reserestriktioner och infektioner är det inte möjligt att alla nordiska länder kan delta.
NM flyttas istället till nästa år (2021 Danmark, 2022 Finland osv.).
Nytt datum är den 24-26 september 2021, samma plats.

Några nyheter om RAS-sektionen och köp & sälj rubriken

Nu finns lite mer information om den nya specialsektion RAS-Ras & Avelsmarsvin Sverige.

Dessutom har vi startat en egen köp och sälj rubrik på hemsidan.
Här får alla SMF`s medlemmar sälja marsvin och tillbehör.
För att söka marsvin och/eller tillbehör behöver ni inte vara medlem.
Mallar, som skall användas, hittar ni längs ner på länkad sida och under Blanketter 😉

Vid frågor hör gärna av dig till mig: medlem@svenskamarsvinsforeningen.se

Förlängt stopp för utställningar

Hej alla
Riks styrelse har fattat beslut om att förlänga stoppet för utställningar till den 13/9.
Ordförande Fredrik Griberg

Kommunikationsplan

Riks styrelse har tagit beslut om att införa den kommunikationsplan som styrelsen under en tid arbetat fram.
Syftet med planen är att SMF:s olika kommunikationsvägar, MM, hemsida och FB, ska bli mer levande och kontinuerligt ska bli uppdaterade med material som är intressant för alla marsvinsintresserade.

Genom införandet av en kommunikationsplan så kommer föreningen att bli mer öppen och transparent. Detta då de olika föreningsfunktionerna ska kommunicera ut vad som diskuteras och vilka beslut som tas på mötena.

Kommunikationsplanen ska vara ett levande dokument som revideras när nya förutsättningar uppstår. Riks styrelse är medvetna om att det kommer ta lite tid innan arbetet efter planen fungerar som det ska. Det är också så att det kommer kräva lite arbete av lokalavdelningar, DK och riks för att detta ska fungera. Men vi är säkra på att detta är något som kommer göra att intresset för SMF ökar och på sikt föra föreningen framåt!

Fredrik Griberg

Kommunikationsplanen hittar ni HÄR under Föreningen-Kommunikationsplan

Info från domarkomittè

” Domarkommittén har nu haft sitt första styrelsemöte sedan DK’s årsmöte och vi vill passa på att ge en status om vad vi arbetar med för tillfället. Båda protokollen hittar ni i sin helhet under fliken ”Föreningen” och protokoll. Lösenordet är samma som vid inloggning för att läsa magasinet.

I korhet:

• Regelverket: vid DK’s årsmöte i November antogs en motion antogs en motion att införa Junior och Senior sektioner i Petclass och UngdomsPetclass. Styrelsen har slutberett ärendet gällande anpassningar i Regelverket och det kommer att uppdateras efter stämmans bifall.
  • Både EE’s årsmöte/standardmöte och EE’s domarmöte har blivit inställda med referens till den rådande pandemin. EE’s domarmöte är preliminärt flyttat till 6-7/11 i samband med EE utställningen 8/11.
  • Standardkommittén / Färgbedömningen:  DK’s förslag på genomförande-planen, 1-2 års förskjutning,  presenteras i sin helhet på stämman.
  • Plaketterna för årets marsvin: planen var att, som brukligt, dela ut dessa på stämman. Nu när stämman inte blir fysisk flyttas utdelningen preliminärt till SM.

SMF’s Domarkommitté / Carina”

Info från Riks/Dk:

From 1/1-20 är petklass uppdelad i en junior- och en seniorsektion. En separat Bis Pet junior final införs. Djur som är under 5 månader gamla går i juniorsektionen.

Nytt är också att det införs en klass för guldpet och en för multiguldpet. Dessa ligger inom seniorsektionen.

Anja Hamrin

Material till Marsvinsmagasinet

Vi skulle behöva material till MM (deadline är den 15/6)
Allt är av intresse. Har du bilder, Artiklar mm. ? Skicka gärna in det till: Monica Kullgren • mm@svenskamarsvinsforeningen.se 🙂