Ställa ut marsvin

Att ställa ut marsvin kan man göra av flera olika anledningar. Det kan t.ex. vara ett kul sätt för den som har ett par marsvin till sällskap att hitta på något nytt tillsammans med sina djur. För den som föder upp marsvin är det en hjälp för att få veta om man är på rätt väg i sin avel. Gemensamt för alla är att utställningar är ett jättebra sätt att träffa andra som också gillar marsvin, få se många olika marsvin, ”prata marsvin” och lära sig mer om dessa djur. De allra flesta ställer ut till stor del för gemenskapens skull.

Grundkraven för att kunna ställa ut ett marsvin är att de är mellan två månader och sex år, friska och ohyrefria. Utöver det så varierar kraven beroende på vilken klass man vill ställa ut i. I petclass (keldjusklass) behövs ingen stamtavla, registrering eller speciellt utseende. För dig som ägare gäller att du ska vara medlem i SMF. Du får dock ställa ut vid ett tillfälle för att prova, utan att vara medlem.

Vad händer på utställningsdagen?

När man kommer till utställningen ska marsvinen först genomgå incheck. Det betyder att det kontrolleras så att marsvinet inte har någon ohyra eller visar tecken på någon smittsam sjukdom.  Därefter får ni vänta tills bedömningen kommer igång. Du kan köpa en utställningskatalog för att se vilka marsvin som är anmälda till de olika klasserna. Du bär själv fram ditt marsvin till domaren när det är dags. I vilken ordning domaren dömer brukar finnas uppsatt i lokalen. Du kan alltid fråga någon av de ansvariga eller någon av de andra utställarna om du är osäker! Mot slutet av dagen är det finaler i både rasklass och petclass där dagens högst placerade marsvin tävlar mot varandra.

Vad behöver jag ha med mig?

Du behöver en transportbur där marsvinet kan känna sig trygg. I buren ska förutom något slags bottenmaterial eller underlag finnas hö, lite grönsaker och eventuellt en vattanflaska. Ha gärna vattenrika grönsaker med dig då många marsvin inte vågar dricka ur vattenflaska då de är på resa. På vissa större utställningar finns utställningsburar som marsvinen får sitta i, vilket gör det roligare för beökarna som kan gå runt och titta på marsvinen. Det står i så fall i annonsen.
Många vill ha en ”platta” att visa sitt marsvin på. De är inte svåra att göra och brukar dessutom ibland finnas till salu. De första gångerna går det dock utmärkt med en ihopvikt handduk som marsvinet får sitta på under bedömningen. Det viktigaste är att de inte halkar runt på bordet. Om marsvinet behöver en kam eller borste så tar du med det också.